Resan till Gällivare.

08-12-08

Jahopp då sitter man på tåget efter en händelserik helg uppe i Gällivare. Klockan e nu 12.16 och jag började min hemresa kl: 19.47 igår kväll. Resan börjar väl sådär lagom kul, missar tåget i Alvesta som ska ta mig till Sthlm pga att vi e tvungna att vänta in tåget ifrån Kalmar i Emmaboda. Blir sådär lagom förbannad o börjar skälla ut den stackars konduktören som står maktlös på tåget. Två herrar på 50+ tycker så synd om mig att dom hjälper mig i Alvesta att fixa en nya biljett så jag kan fortsätta min resa upp till Norrland. Eftersom jag kommer att missa tåget från Sthlm till Gällivare så får dom boka in mig på ett tåg senare till Gällivare som går via Boden..tar bara 5 timmar extra...Öhhh!! Som tur var som bjuder dom trevliga herrarna mig på 2 flaskor rödvin, så var kvällen räddad:) Dom frågar ju självklart vad en Karlskronit ska göra uppe i kalla Norrland och jag fick berätta allt om Jonas o om denna aningen otippade lilla resa. Självklart så ville dom veta hur historien slutar o lämnar sina mailadresser på papper. Väl uppe i Sthlm sådär lagom berusad så möter min kompis Fredric upp mig..blir bjuden på en bit mat innan tåget till Boden ska avgå.

Väl uppe på tåget o tillrätta i min lilla sovkupe kl: 20.12 så dyker den mest roliga människa jag nånsin träffat upp *skratt..en 50-årig kvinna ifrån Ösmo som varit nere i Sthlm o spelat in ett avsnitt av Postkodsmiljonären. Hon pratade o pratade, berättade om söta Rickard Olsson och Kristian Luuk som hon fått träffa i tv4 studion. Visade upp vilka fina sovinier hon köpt till sina barn, bl.a en T-shirt med Grynet på..Boel som hon heter berättar gladerligen om sitt liv, att hon e sjukskriven pga av nån kromiskvärk, att hon föder upp katter o måste ta massa tabletter för att överleva dagen och att hennes gubbe ( make) där hemma ser mer ut som en 90-åring än en 50-åring...ja, herregud.

Somnar tillslut vid 02 men vaknar vid 04 av att hela kupen skakar av Boels snarkningar..har svårt o somna om efter detta o ligger sedan o halvsover till 09. Vid 11 e jag framme vid Boden o måste byta tåg till Gällivare. Kl: 14.15 e jag ÄNTLIGEN framme..o där kommer söta Jonas o möter upp mig.

Blir en dusch direkt innan vi bestämmer oss för o laga lite mat..pasta o sås a`la Jonas o lite rödvin så e fredagen räddad.

Blir sedan mys framför tv:n o sen är det lördag. På lördagen har stackarn råkat ut för halsont o hosta, måste ju vara mina Karlskronabaciller...så det blir inte så mycket aktiviteter som vi planerat in, vi tar istället bilen o jag får en guidad tur runt Gällivare..kör upp för att visa mig Dundret där Världscupen hölls förra helgen. Jag tittar på Jonas med mina "hundögon" o säger hur fruktansvärt kul det hade varit o få se en RIKTIG ren..vi åker därför till Malmberget o upp i skogen i hopp om att få se en ren..men tyvärr:(

Efter en roadtrip på 2 timmar bestämmer vi oss för att käka o beger oss hemåt för lite skräpmat i soffan. På lördagseftermiddagen kommer hans kusin och kompisar på besök o det börjar drickas redan vid 16.30 tiden..det blir guitarhero och renkött i soffan..nää, jag skämtar inte..Jonas har ett ben med renkött på som skickas runt som en skål med chips för dom som vill smaka..eh, nej tack..

Sen blir det partaj på Grand Hotel Lappland..Då stan e liten o alla känner alla så blir uppmärksamheten stor, många som undrar vem jag e och ser ut som frågetecken när jag berättar att jag kommer ifrån Karlskrona o frågorna strömmar "Ligger det vid Göteborg" Hmm, ligger det vid Karlstad" "Gotland lr??"

Ja, dom kära Norrlänningarna verkar ju veta lika lite om oss i söder som vi om dom.

Men visst, så e det ju 165 mil emellan Karlskrona och Gällivare.

Vaknar bakis på söndag morse...så jag o Jonas bestämmer att det får bli en bakisdag i soffan, film, fotboll och bakismat..Lille Micke som är Jonas kusin dyker upp o har ångest sen kvällen innan haha..

Tåget till Sthlm går kl:19.47 och Jonas kör ner mig till tåget..blir en bamsekram och vi pratar om att ses efter julhelgen igen måste ju få visa upp Karlskrona:)

Hamnar i en kupe med en trevlig norsk tjej samt ett gäng lite speciella tjejer som snackar Norrländska, dom har mysbyxor uppdragna till brösten, käkar godis som aldrig förr o berättar ALLT om sig själva..Får reda på att den ena har en bror som e kattallergisk o får ögon som gelehallon när han träffar katter, hon har själv nötallergi..o visar gladerligen upp sin nattskena hon fått av sin tandläkare..Jag o den norka tjejen sitter bara o tittar på varandra, haha.

Sedan börjas det gladerligen delas ut clementiner o tjejerna upplyser tydligt HUR viktigt det är att dela med sig när man har kompisar..ojoj..

Vaknar kl: 09 efter några timmars sömn o jag och den norska tjejen är ensamma kvar i kupen, vi går o köper lite kaffe o käkar lite frukost.

Uppe i Sthlm i tid och hinner med tåget till Hässleholm.. SKÖNT!!!

E framme i Hässleholm om 2 timmar (15.02) och sen går tåget till Karlskrona kl: 15.18 och ska väl vara hemma 17.25 om allt går enligt planerna.. ja, vad säger man..rest ca:50 tim på 4 dagar..inte dåligt!!

Fick ett mess av mitt ex Andreas innan, han e uppe o hälsar på ifrån Malmö..inte omöjligt att det blir en öl för att varva ner alla mina resnerver jag haft:/

O måste oxå avsluta med att tacka alla vänner, familj och kollegor för alla 200 sms o 100 telefonsamtal jag fått under dessa 4 dagar. JAG LEVER OCH E PÅ VÄG HEM NU:D

Puss o tack för mig / Ullis

 
JONAS I BILEN

JONAS OCH JAG

JAG, MICKE OCH JONAS

PETER (PEKKA) SKÅLAR!!

JONAS VOVVE SMEAGOL

Kommentarer
Postat av: J

ahh, e ju han Jonas ifrån tv-programmet frusna män söker kärlek, kanal 5.

inte illa ullis, e väl du av alla som lyckas med sånt.

2008-12-14 @ 18:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback